tiistai 20. lokakuuta 2009

Kadenssi (poljinkierrosten määrä minuutissa)

On ollut semmoinen menestys tämä pyöräilystä kirjoittelu, että eikun jatkuu. Mikäpä voisi olla mielenkiintoisempi kysymys kuin: Miten(kä) kadenssi tulisi valita? Kysymykseen on olemassa varmasti monia vastauksia ja näkemyksiä, mutta onko niistä mikään oikea... Avaan asiaa sillä mitä itse löysin aiheesta.

Ongelmalla on varsin pitkät juuret, tai ongelma on ollut olemassa niin pitkään kuin on ollut pyöriäkin. Ongelman ydin lienee siinä, että keho toimii eri tavalla erilaisilla kadensseilla. Lisäksi kaikilla on olemassa oma luonnollinen kadenssi, jonka muuttaminen on hankalaa. Tutkimusten perusteella maksimaalinen tehon tuotto tapahtuu noin 120cad, lihakset alkavat kuitenkin jarruttaa toimintaa jo korkeammilla kuin 90kad ja on oletettavaa, että tällöin alkaa tapahtua myös lihasvaurioita.

Toisin kuin kävellessä ja juostessa keho ei pyöräilyssä pyri automaattisesti omaan taloudellisimpaan tai tehokkaimpaan rytmiin, vaan vapaasti valittu kadenssi vaihtelee yksilöiden välillä. Luonnolliseen kadenssiin vaikuttaa useat asiat, kuten ikä, suorituksen kesto, tuotettu teho, sekä liikkeen jatkuvuuteen liittyvät voimat. Esimerkiksi nousussa kadenssi laskee verrattuna tasaisella ajamiseen. Peesaamisen on todettu myös nostavan kadenssia.

Tuossa tutkimuksessa esitettiin, että maantiepyöräilyssä tulisi pitää matalampaa kadenssia helpoilla osuuksilla ja nostaa kadenssia sitten kun kisa sitä vaatii. Triathloniin sovellettuna (peesi kielto) mielestäni voidaan miettiä samalla tavalla, eli kadenssia voisi laskea hieman kun selät ovat sopivalla etäisyydellä tai jos on syytä passailla juoksu osuudelle. Samalla voisi ajatella, että koko kadenssin valinta tulisi perustua siihen mikä tuntuu hyvältä.

Mitäpä lukijat on mieltä pitäisikö triathlonissa pyrkiä tasaiseen kadenssiin ja mikä se voisi olla? Itse olen kuullut suosituksia 70 ja 110 välillä. Vai olisiko kadenssia sittenkin syytä vaihdella maastonkohdan ja tunteen mukaan?

Lähetä kommentti