keskiviikko 27. elokuuta 2014

BikeFittiä sawoksi

Muutamien viime vuosien aikana Suomeen on tullut jo jonkin verran tarjontaa kaupalliseen pyöränsovitukseen. Vaihtoehdot ymmärrykseni mukaan vaihtelevat aika fiilispohjalta vedettyjen, pyörän päällä tehtyjen sovitusten ja ainakin viestinnän mukaan, tarkkoihin tutkimuksiin perustuviin ja tunteja kestäviin mittauksien välillä.

Sovitus ei toimenpiteenä ole aivan yksinketainen. Esimerkiksi vääränlainen satula voi heittää lopputulokset aivan joksikin muuksi kuin pitäisi. Toisaalta haasteena on myös se, että muutoksiin tottuminen vie aikaa tuhansia kilometrejä. Legendaarinen tapa onkin muuttaa asentoa lähes jokaisella lenkillä ja olla varma siitä, ettei hyvää ajoa juurikaan pääse tulemaan ... Aihe on lähellä sydäntäni, koska olen jo muutamia vuosia tehnyt tarvittaessa ja pyynnöstä pyöränsovitusta. Oma sovitukseni perustuu pääasiassa yleisesti tunnustetuihin uskomuuksiin ja aiheesta tehtyihin tukimuksiin. Apuna olen käyttänyt pelkän silmän ja mittanauhan lisäksi myös jonkin verran esim. videoanalyysiä ja kuvasta tehtäviä mittauksia



Fysiologisissa mittauksissa huomioon otettiin jalan sisämitta sekä reiden, torson ja käden pituus. Mittaus tapahtuu laserin avulla.

Jokin aika sitten minulle tarjoitui mielenkiintoinen tilaisuus käydä itse kaupallisessa mittauksessa Forte Sportissa Kuopiossa. Forte tarjoaa RadLabor:in  kehittämää BikeScan -sovitusta. Sovitus tapahtuu mittaamalla tärkeimmät fysiologiset mitat ja pyörän mittaukset. Tuloksena saadaan satulan ja ohjaustangon sijainti suhteessa keskiöön. Asento voidaan laskea erikseen erilaisiin käyttötarkoituksiin tarkoitettuihin pyöriin. Laskenta ottaa myös huomioon ajajan tason sekä mahdolliset fysiologiset ongelmat. Sovituksen hinta on 99€ ja ostaessa pyörän Fortelta sovitusta voi käyttää apuna jo pyörää valittaessa.



Pyörästä mitattiin keskiön, satulan ja kyynärkuppien paikat. 

Kohdallani sovitus osui aikalailla samaan suuntaan kuin olen oman asentoni rakentanut. Ehdotettu asento oli jonkin verran etupainotteisempi kuin käyttämäni asento. Ero ei tullut yllätyksenä, koska joudun omassa asennossani ottamaan huomioon muutaman selkärangasta tulevan rajoitteen sekä ylävartalon suuren massan. Esimerkiksi satulan etäisyys oli 3mm sisällä ehdotettusta, joka tarkoittaa sitä, että laskennassa käytettään todennäköisesti saamaa kaavaa jota itsekkin olen käyttänyt. 

Sijoitan pyöränsovituksen 4. tärkeimmäksi asiaksi kypärän, pyörän ja lukkopolkimien jälkeen pyöräilyä aloittaessa. Sovitukseen Forten tarjoama versio tuo ehdottomasti katetta sijoitukselle. Sovitus on suoraviivainen ja sen jälkeen ns. perusasetukset ovat kunnossa. Toisin päin sanottuna, jos asentoon joutuu sovituksen jälkeen tekemään suuria muutoksia (yli 1 cm) pitää perustelujen olla kunnossa. 

Ei kommentteja: