sunnuntai 28. helmikuuta 2010

Tasurikoulu

Yleisön pyynnöstä, tai ainakin koska yksi lukija on ilmaissut varovaisen mielenkiintonsa aiheeseen, niin kirjoitellaanpa yksi posti tasatyönnöstäkin. Tätä on nyt tullut sen verran hangattua aiheena tuolla Vuokatin päässä, että sieltä tuo kiinnostunut tuskin on :D

Mutta mutta, ehkä tärkeintä tasatyönnössä on oikean sauvanmitan valinta. Itse suosittelen on ihan normaalia 85% omasta mitasta tai ehkä aavistuksen pidempää. Omana karvahattu pohdintana voisin heittää, että tuommoinen useita senttejä liian pitkä sauva aiheuttaa ongelmia tasatyönnön aktivoitumisjärjestykseen. Eli normaalissa tilanteessa tuo TT aktivaatio lähtee lantiosta ja etenee kehon kautta hartioihin ja sieltä käsiin. Liian pitkä sauva johtaa siihen, että tuo järjestys häiriintyy, jonka seurauksena vatsojen käyttö heikentyy, hartiat pullahtaa korviin, tai sitten ojentaja paukahtaa aikalailla nopeasti. Lopputulos on kuitenkin se, että hiihto tuntuu varmasti pahemmalta, mutta vauhti tuskin nousee. Lisäksi todennäköistä on,että lopussa vauhti kaiken lisäksi romahtaa. Tuo ristiriipunta (pumppu) tyyli on sitten hieman oma lukunsa, mutta sitäkään en suosittele niin kauan kun polvet toimii ja omat lonkat on tallella :D

Käsien osalta kyynärpäät kannattaa laittaa ulospäin ja kyynerpää saa joustaa jonnin verran sen jälkeen kun sauvat osuvat maahan. Ajatuksena tuossa on, että lihaksia saadaan hieman venytettyä, jolloin voimantuotto on taloudellisempaa ja nopeampaa. Tuommoinen vanha Jylhäläinen "kyynerpäät pitää" meininki kuuluu siis niihin aikoihin kun ladut olivat pehmeitä, eikä voimaa voinut ylenmäärin laittaa latuun. Tuolla on loistava opetus/motivaatiovideo aiheesta.

Itse harjoittelusta antaisin seuraavanlaisia suosituksia. Noissa meidän aavistuksen kieliposkessa tehdyissä mittaukissa on osoittautunut, että leuanveto vastaotteella ja punnerrus, jossa hypätään ja lyödään kädet yhteen, palvelevat ihan kivasti TT:n tarpeita. Muita hyviä harjoitteita ovat luonnollisesti dippi ja penkki. Lisäksi sitten reilusti erilaisia keskivartalo harjoitteita ja alatalja. Koska tuo TT rasittaa myös yllättävissä määrin jalkoja, ei kannata unohtaa noita erilaisia kyykkyjä. Sitten kun tuo perusharjoittelu ei tunnu enää kehittävän ja penkissäkin satku heiluu kivasti, niin tuolla on tukku hyviä harjoitteita siihen miten se voima saadaan sitten pihallekin!

Tuosta aerobisesta puolesta huolehtisin hiihdon ja erityisesti tasatyönnön lisäksi soutamalla ja (maasto)pyöräilemällä. Eihän nuo perus jalkalenkitkään pahoja ole, mutta jos tarkoituksena on tasatyöntää 90 km, niin uskallan väittää että muutakin tarvitaan. Ja jos uinti onnistuu, niin pitäisin sitä myös yhtenä parhaista harjoitus metodeista varsinkin tuolla palauttavalla puolella.

Lisäideoita ja kommentteja voi esittää tuonne kommenttien puolelle ...
Lähetä kommentti